Czy Facebook nadal jest na topie?

Zaczynali niepozornie, od kradzieży bazy zdjęć studentek uniwersytetu. Później przyszedł czas na komercjalizację. Facebook w szybkim tempie był odkrywany przez kolejnych użytkowników i firmy. W ostatnim czasie nie brakuje jednak głosów zapowiadających jego rychły koniec. Czy słusznie? Czy nadal opłaca się inwestować budżet w działania na Facebooku?

Ponad 12 milionów Polaków jest już obecnych w serwisie Facebook.com. Wraz ze wzrostem użytkowników cały czas przybywa profili firmowych. Fan page’y jest już tyle, że jakiś czas temu Facebook postanowił usystematyzować wpisy, jakie widzimy, wprowadzając zmiany w algorytmach (EdgeRank).

Raz większą popularnością cieszyły się wpisy graficzne, innym razem tekstowe, a jeszcze innym posty z linkami. Aktualnie, na tablicy użytkownika serwisu pokazują się posty tych profili i osób, z którymi najczęściej wchodzimy w interakcję przez obserwację, polubienie czy komentarz. Facebook tymi zmianami mobilizuje moderatorów do zamieszczania wartościowych materiałów i zwracania większej uwagi na interakcje z fanami.

Zasięg postów spada
Rozwiązania, które wprowadza są na pewno korzystne dla indywidualnych użytkowników. Aktualności nie są zaśmiecane memami wszelakiej maści. Jednak właściciele fan page’y mają już mniej powodów do zadowolenia. Zmiany w algorytmach prowadzą bowiem do tego, że organiczny zasięg postów spada. O ile jeszcze kilka lat temu można było pochwalić się kilkudziesięcioprocentowym wynikiem, teraz organiczny zasięg postów spada nawet poniżej 5%! W lepszej sytuacji są profile z mniejszą ilością fanów. PRZYKŁAD. Posty na profilu z 200 fanami są widoczne nawet dla 500 użytkowników Facebooka.

Kampania reklamowa lekiem na całe zło?
Jakie działania podjąć, aby zwiększyć zasięg? Facebook wskazuje palcem na kampanie reklamowe, na każdym kroku sugerując administratorom reklamowanie postów, strony i wydarzeń. Jakie są tego efekty? Promując post za skromną sumkę 33 zł docieramy do ponad 18 tys. użytkowników. Choć i tu, typ wpisu przekłada się na zasięg. Zdecydowanie najlepiej wypadają posty graficzne i video.

Czy liczba fanów ma znaczenie?
Czy wobec zmian, które wprowadza w algorytmach Facebook liczba fanów ma znaczenie? Jeżeli posiadamy profil z kilkoma milionami fanów, to zakładając, że posty docierają tylko do 2% z nich, to i tak daje nam to całkiem niezłą publikę. W przypadku profili o średnim zasięgu ma to już mniejsze znaczenie. Zamiast walczyć o pozyskanie nowych (poprzez budżet reklamowy) lepiej przeznaczyć złotówki na promocje wpisów, na których nam zależy.

FAN nasz Pan
Kampanie reklamowe to sposób na zwiększenie zasięgu. Jednak w dalszym ciągu kluczowe jest zarządzanie relacjami i obsługa klienta właśnie poprzez fan page.
Połączenie tych wszystkich elementów daje duże możliwości i prowadzi do tego, że Facebook też może być dobrym narzędziem sprzedażowym. Marcin Beme (założyciel serwisu Audioteka.pl) zapytany przez portal Wirtualnemedia.pl o działanie, jakie podejmuje na Facebooku, stwierdził, że 90% budżetu marketingowego jest przeznaczane na promocję w tymże serwisie, oświadczając jednocześnie, że to jedyne medium, które pozwala im budować sprzedaż.

Facebook to w dalszym ciągu serwis, który przy niewielkim, w porównaniu z telewizją czy radiem, nakładzie finansowym jest w stanie zagwarantować dotarcie do dużej liczby potencjalnych klientów. Jednocześnie zapewniając spore zaangażowanie ze strony użytkowników. W połączeniu z innymi przemyślanymi działaniami w social mediach może przynieść firmie wymierne korzyści.

Udostępnij:

Magdalena Fularska-Pacholczak
Magdalena Fularska-Pacholczak
właścicielka
Właścicielka agencji public relations FANFAR PR, ekspert kreowania wizerunku marki, organizatorka spotkań dla przedsiębiorców „Biznes na Rynku”. Radomianka. Miłośniczka aromatycznej włoskiej kawy, pizzy i sycylijskich soczystych pomidorów. Amatorka skandynawskich kryminałów i książek branżowo-biznesowych. Do nowych działań nierzadko inspirują ją ciekawe miejsca i synek Jasiek.