Złap gościa w Instagram!

świat hoteli marketing instagram

ARTYKUŁ OPUBLIKOWANO W MIESIĘCZNIKU "ŚWIAT HOTELI" 11/2016

Zastanawiasz się, jak twoi goście spędzają czas w hotelu? Tworzysz ankiety, podpytujesz. Wejdź na Instagram i zobacz hotel okiem twoich klientów. A potem rób to co oni i buduj z nimi relacje.
Z Instagrama w Polsce korzysta już blisko 2,5 miliona użytkowników. Ponad 60% z nich to kobiety. Choć serwis ten nie jest nowością, to jednak w porównaniu z Facebookiem, jest stosunkowo rzadziej wykorzystywany przez marki. A tymczasem to świetna przestrzeń do komunikacji z klientami.

O co tyle szumu?
Od 2012 roku Instagram jest już własnością Facebooka. Choć na początku zmian było niewiele, to teraz idą one lawinowo. Dopiero od roku na Instagramie wszyscy mogą zamieszczać reklamy. Wcześniej możliwość taką mieli tylko wybrańcy. Kilka miesięcy temu wprowadzono natomiast zmiany w algorytmie. O kolejności prezentowania treści nie decyduje już data publikacji, a liczba zdobytych polubień i dopasowanie materiału do preferencji użytkownika. Natomiast całkiem świeżą sprawą jest możliwość przekształcenia profilu prywatnego w profil biznesowy. Instagram chcąc konkurować z innym serwisem społecznościowym wprowadził również Instagram Stories (krótkie materiały, które znikać będą z profilu po 24 godzinach). Dla hotelarza to kolejne narzędzie do opowiedzenia historii i tego co dzieje się w twoim obiekcie. Korzystaj – zwłaszcza, że konkurencja na tym polu jest nadal niewielka.
Tyle z nowości. Przejdźmy jednak do działania. Jeżeli twojego hotelu nie ma jeszcze na Instagramie to dobry moment na to, żeby założyć tam konto. Instagram to świetne narzędzie, do tego, aby za pośrednictwem zdjęć i krótkich filmów zaprezentować hotel. I tworząc angażujące treści w mądry sposób sprzedawać. Obraz to podstawa. Zdjęcia wnętrz, ciekawy design, kawa i lunche, pejzaże za oknem – to wszystko wystarczy, by twoje wpisy zyskiwały „serduszka”, a profil nowych obserwujących (followersów). Trzeba jeszcze dodać trochę tajemnej wiedzy i szybko okaże się, że prowadzenie profilu na Instagramie jest dużo łatwiejsze niż na Facebooku.

Telefon w dłoń i działaj
Przed przystąpienie do działań na Instagramie warto spisać w kilku punktach plan działania. Jaki jest cel prowadzonych tam aktywności? Do kogo chcemy dotrzeć? Jak często publikować?
Nie pomijajmy regulaminu. Przeczytajmy. A dowiemy się np. jakich nazw profilu tworzyć nie można, bo grozi to jego zablokowaniem.
Konto na Instagramie możemy założyć za pośrednictwem aplikacji bądź strony internetowej. Jednak tylko aplikacja w telefonie daje nam realne możliwości korzystania z wszystkich jej funkcji. Profil uzupełniamy o podstawowe informacje, tworzymy nazwę, dodajemy logo. W życiorysie jest również możliwość dołączenia klikalnego odnośnika do naszej strony www.
Wszystko co dalej będzie miało miejsce jest bardzo intuicyjne. Zdjęcie lub film dodajemy klikając na ikonkę aparatu. Później do wyboru mamy kilka filtrów. Uzupełniamy opis. Możemy dodać również lokalizację i oznaczyć znajomych. Pamiętajmy, żeby posługiwać się krótkimi i prostymi tekstami wzbogaconymi o emotikony (piktogramy przedstawiające czynności, miejsca i emocje).
Unikajmy zdjęć pobranych z banków fotografii. Postawmy na autentyczność. Róbmy materiały „od kuchni” i eksperymentujmy. Szukajmy inspiracji. Próbujmy, co lepiej się sprawdza. Pod jakimi zdjęciami jest więcej serduszek i komentarzy. Dzięki temu stworzycie unikatowe dla waszego hotelu treści.
W komentarzu pod zdjęciem bądź w opisie do zdjęcia dodajemy hashtagi. Pamiętajmy, że optymalne jest dodanie 10-15 hashtagów pod jednym zdjęciem. Za ich pośrednictwem inni użytkownicy Instagrama znajdą twoje zdjęcie, tym samym odkryją twój hotel. Jedne z najpopularniejszych hashtagów to #tagsforlikes (tagi dla lajków) #followme (obserwuj mnie) #follow4follow (obserwuj za obserwowanie). Oczywiście, można jest stosować, ale nie służą one budowaniu wartościowych kontaktów. Przyniosą tylko chwilowe zainteresowanie, a my przecież szukamy tu naszych klientów. Zdecydowanie lepiej więc wybierać hashtagi związane bezpośrednio z naszą branżą i tym co jest „tu i teraz”. Można też stworzyć swój własny hashtag, warto używać takich z nazwą obiektu.

Jak followersa zrobić gościem?
Co zrobić, żeby o naszym profilu dowiedziało się jak najwięcej osób? Dla wielu długo wyczekiwaną funkcją stała się możliwość przeprowadzania kampanii reklamowych. Reklama na Instagramie tworzona jest w Menadżerze reklam Facebooka i może być odpowiednio zaadresowana.
Jednak płatna forma promocji nie jest jedynym wyjściem. Możemy uzyskać naprawdę dobre wyniki angażując swój czas, pomysłowość i hashtagi. Jak to zrobić?
W polu „Szukaj” wpisujemy interesujące nas słowo. Na pierwszy rzut bierzemy nazwę naszego hotelu. Dzięki temu, klikając na ikonkę „hashtag” oraz „lokalizacja” widzimy, kto był już naszym gościem. Klikamy „Obserwuj”, dodajemy serduszko, i koniecznie komentarz. W końcu to sposób na bezpośredni kontakt z naszym klientem. Czego możemy się spodziewać? Jest duża szansa, że osoba, którą zaczniemy obserwować odwdzięczy się tym samym.
Poza tym, jeżeli nie korzystamy z monitoringu internetu, to takie działanie to podstawa, żeby zobaczyć, co o nas mówią i jak spędzają czas nasi goście.
Co dalej? Teraz skupmy się na innych kombinacjach słów, które są dla naszego hotelu istotne. Nasz hotel zlokalizowany jest w Krakowie? Może warto poszukać followersów kierując się słowami: hotel, Kraków, małopolska, rynek, spa, hotelove, Wawel, smok wawelski. Wszystkie je wpisujemy w pole „Szukaj” i wyszukujemy osoby, które podobnie jak my użyły takich hashtagów.
Druga sprawa, to konkurencja. Szukaj klientów wśród followersów innych profili hotelowych. I postępuj podobnie: dodaj ich do obserwowanych, skomentuj lub polub ich zdjęcie.
Pamiętajmy, jak ważna jest komunikacja z użytkownikami. Odpowiadajmy na komentarze i na wiadomości. Możemy każdego nowo przybyłego followersa przywitać w prywatnej wiadomości – korzystajmy z tych funkcji.
Masz konto na Facebooku – dodaj tam informację o Instagramie. Możesz również połączyć konta. Tak, żeby od czasu do czasu wrzucać na Facebooka zdjęcia bezpośrednio z aplikacji Instagram. Pamiętajmy jednak, że każdy serwis rządzi się swoimi prawami i nie warto tej funkcji nadużywać.
Udostępniaj. Udowodnij, że innym gościom podoba się w twoim hotelu. Udostępniaj na swoim profilu ich zdjęcia. Uwaga! Funkcja dostępna z poziomu dodatkowej aplikacji (np. Repost).
W prowadzeniu komunikacji na Instagramie bardzo ważna jest analiza wszystkich działań. Dzięki temu, będziemy wiedzieć, w jakich godzinach najlepiej publikować treści. Jakie zdjęcia spotykają się z największym zaangażowaniem i ilu followersów pozyskaliśmy w danym okresie. Nowy profil biznesowy już umożliwia wgląd w statystyki naszych działań. Jeżeli nadal jeszcze korzystacie z profilu prywatnego to polecam aplikację np. Instagram User Report.
I na koniec złota wskazówka. Rozpoczynając działania w nowym medium – przede wszystkim obserwuj jego użytkowników i staraj się przygotować dla nich atrakcyjny materiał. Pamiętajmy o tym, że najbardziej atrakcyjne zawsze są emocje. Powodzenia!

Udostępnij:

Magdalena Fularska-Pacholczak
Magdalena Fularska-Pacholczak
Bądź marką z sensem
Jestem zdania, że świat należy zacząć zmieniać od siebie. I wierzę, że może nam w tym pomóc skuteczna komunikacja. Dlatego od ponad 10 lat planuję i zarządzam komunikacją firm oraz organizacji pozarządowych. Doradzając w budowaniu i dbając o ich markę. Jestem właścicielką agencji public relations FANFAR PR. Żoną. Mamą Jasia i Wojtusia. W moim sercu jest też dużo miejsca dla mojego miasta, Radomia. A moje kubki smakowe ubóstwiają włoską kawę, pizzę i sycylijskie soczyste pomidory. Archetypowy Odkrywca, Twórca i Czarodziej. Ostoja spokoju.