Jak sprzedać produkt w dobie mediów społecznościowych?
Komentarze internautów są w stanie wpłynąć na decyzje zakupowe i zwiększyć o 20% sprzedaż w stosunku do produktu nierekomendowanego przez innych konsumentów – tak wynika z badań przeprowadzonych przez Petera de Vries’a oraz Ad Pruyn’a.
To kolejny dowód na to, że narzędzia internetowe powinniśmy wykorzystywać w obszarze kształtowania wizerunku produktu. Dzięki mediom społecznościowym jesteśmy w stanie efektywnie dotrzeć do konsumentów oraz przyszłych klientów.
Jeszcze kilka lat temu przeciętna droga zapoznania się z produktem opierała się głównie na przekazach reklamowych po nim następowało doświadczenie zakupionego dobra. Teraz, jak wiemy, sytuacja wygląda inaczej.
Osoba zainteresowana produktem, np. telefonem wyszukuje w internecie opinie na temat danej marki. Wraz z większą liczbą pozytywnych komentarzy zwiększa się szansa na zakup produktu. Dochodzi zatem dodatkowy element na drodze podejmowania decyzji zakupowej – szukamy rekomendacji wśród szerszej publiki w mediach społecznościowych. Fakt ten potwierdzają badania, z których wynika że 70% Amerykanów sprawdza w internecie opinie na temat produktu przed dokonaniem zakupu, 84% decyzji zakupowych wśród badanych zapada pod wpływem opinii znalezionych w internecie, 83% matek twierdzi, że po obejrzeniu reklamy jakiegoś produktu w TV, sprawdza informacje na jego temat w internecie.
Jak w takim razie sprzedać produkt w dobie mediów społecznościowych? Z pewnością, należy zwrócić uwagę na rekomendacje, jakie wystawiane są przez klientów. W tym celu trzeba monitorować sieć w poszukiwaniu opinii. Specjaliści zajmujący się kreowaniem wizerunku firmy powinni być wszędzie tam, gdzie potencjalni klienci: na forach, w serwisach społecznościowych, prowadzić dyskusje pod artykułami w mediach internetowych. Dla jasności, nie chodzi tu o wypisywanie laurkowych opinii na temat marki. Chcąc uwiarygodnić swój przekaz i całą strategię public relations, firma na forach powinna występować w sposób oficjalny. Dzięki czemu uruchamiamy kolejny kanał komunikacji z klientem: odpowiadamy na pytania, wyjaśniamy wątpliwości. Warto też szukać Ambasadorów Marki, np. wśród blogerów. Blogerzy docierają do szerokiej publiki, testując produkty marki, wspierają kreowanie jej wizerunku.
Oczywiście media społecznościowe to nie wszystko, należy pamiętać też o funkcjonalniej stronie firmowej i pozycjonowaniu. O tym już niebawem.