Jak zarządzać komunikacją marketingową w czasie kryzysu?
Koronawirus wywrócił nasze życie do góry nogami. W codzienności wielu z nas pojawiły się nowe emocje, problemy i wyzwania, z którymi do tej pory się nie mierzyliśmy. Jak uniknąć zarażenia? Jak kupić potrzebne produkty? Czy stracę pracę? Czy będzie trzeba zamknąć firmę? Kiedy będzie można wreszcie wyjechać na wakacje? Jak w takim czasie prowadzić biznes i działania marketingowe?
Narodowa kwarantanna i pandemia koronawirusa nie jednego właściciela firmy postawiła przed decyzją, jakie koszty tniemy. Bardzo często, w pierwszej kolejności zamrażany jest budżet marketingowy. Czy to właściwie działanie? Z pewnością w kryzysie musimy przyjrzeć się dokładnie kampaniom reklamowym, które prowadzimy, ale nie warto zaprzestawać działań komunikacyjnych.
PRODUKT i model biznesowy w czasie kryzysu
Tak naprawdę, to właściwości i wartości, jakie daje produkt są ważniejsze od samej strategii komunikacji marketingowej (serio)! Jeżeli myślisz o rozwoju marki w długiej perspektywie, chcesz być obecny na rynku za 5 i 10 lat, Twój produkt czy też usługa muszą już teraz dawać jakość i wartości, po które konsument chętnie sięgnie.
Jasne, możemy różnymi narzędziami marketingowymi wypromować markę, tak żeby się sprzedawała, ale rynek i konsumenci zweryfikują produkt w dłuższej perspektywie czasu.
Jak stworzyć model biznesowy – 4 wskazówki
1/ Produkt/usługa jest ważniejszy niż jego sama promocja, jeżeli myślisz o graniu na rynku w dłuższej perspektywie.
2/ Kim jest Twój klient? Jak zmieniły się jego potrzeby i problemy w czasie pandemii koronawirusa? Jaki ważny problem rozwiązuje Twoja marka? I jaką wartość dla klienta niesie? Czy będzie w stanie za nią zapłacić?
3/ Jak zamierzasz wygrać z konkurencją? W czym jesteś lepszy?
4/ Spójrz na trendy rynkowe. Jak będziesz rozwijał swój produkt, by za kilka lat nadal być w grze?
Jak stworzyć personę i określić grupy gości hotelowych? Pobierz Kartę Persony!
Komunikacja marketingowa – sposoby i pomysły na promocję firmy nie tylko w internecie
Czas roztoczyć przed Tobą szeroki wachlarz sposobów na promocję produktu. Skąd będziesz wiedział, które działania marketingowe wybrać? Jak ułożyć całą komunikację marketingową? Ważne jest poznanie grupy, do której kierujesz usługi oraz stworzenie person, czyli przedstawicieli tych grup. Skorzystaj z karty, którą pobierzesz na stronie www.markowyhotel.pl.
Budowanie strategii komunikacji marketingowej ułatwi Ci również mapa podróży klienta.
Planowanie komunikacji marketingowej – co jest ważne?
1/ Zadbaj o wartościowy i wyróżniający content marketing, czyli treść tekstową, zdjęciową i video. W ramach content marketingu możesz pisać teksty na blog, tworzyć dłuższe i krótsze filmy, relacje video z pracy zespołu, webinary edukacyjne, infografikę, przewodniki i mapy po okolicy, w której działasz, książki, prezentacje, podcasty.
Pamiętaj, przystępując do planowania działań content marketingowych, nie pomijaj oczekiwań swoich klientów, planu dystrybucji treści oraz analizy. Wszystkie działania powinny być połączone i w pewnym stopniu mierzalne.
2/ Media społecznościowe wydaje się, że doskonale już je znamy, a jednak w dalszym ciągu popełniamy kardynalny błąd prowadząc firmowe konta – nie mamy planu działania i strategii komunikacji. A treści często są dość przypadkowe i kopiowane na konta na wielu platformach. Tymczasem Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, LinkedIn wszystkie te media rządzą się własnymi regułami. Lepsze wyniki osiągniesz, jeżeli na każdy firmowy kanał przygotujesz inną treść dopasowaną do medium i osób z niej korzystających.
3/ Pozycjonowanie strony internetowej idzie w parze z content marketingiem. Tworząc stronę poradź się marketingowca, jakie frazy powinny znajdować się na niej najczęściej. Co jest kluczowe dla sprzedaży twoich usług i produktów. SEO, czyli optymalizacja stron www pod wyszukiwarki internetowe jest kluczowa, jeżeli chcesz, by Twoja marka wyświetlała się na wysokich pozycjach np. w Google.
4/ Kampanie reklamowe w social media i Google Ads. Wiele działań organicznych wymaga jednak czasu. Jeżeli go nie masz, bo chcesz osiągnąć efekty w najszybszym czasie, wykorzystaj płatne formy reklamy w internecie. Zleć przeprowadzenie kampanii w mediach społecznościowych oraz w Google.
5/ Tradycyjne formy reklamy – ulotki, plakaty, standy – nie odeszły jeszcze do lamusa. Korzystajmy jednak z tych nośników z głową. Projektując i drukując myślmy wcześniej o tym, jak będzie wyglądała dystrybucja. Nikt nie potrzebuje tony folderów składowanych w magazynach. Postarajmy się o wspólny przekaz we wszystkich kanałach komunikacji.
6/ Jeżeli masz już bazę klientów skorzystaj z e-mail marketingu. Koszty takiego przedsięwzięcia nie są wysokie. Natomiast jest do dobry sposób na utrzymanie kontaktu z klientami. Ja korzystam z FreshMail https://freshmail.pl/, który daje również możliwość wysyłki smsów do klientów z bazy.
7/ Public relations to jedno z bardziej niedocenianych działań z zakresu komunikacji. Dlaczego tak jest? Public relations wymaga dużych nakładów pracy. Czasami ciężko połączyć obowiązki specjalisty od marketingu z ekspertem od PR w jednej osobie. A oferta agencji public relations nie należy do najtańszych. Jeżeli masz zamiar prowadzić działania public relations we własnym zakresie zacznij od zebrania niewielkiej choć kluczowej dla Ciebie bazy mediów. W pierwszej kolejności spróbuj się z nimi skontaktować telefonicznie. Zaproś na śniadanie bądź warsztaty do firmy. Stwórz materiały prasowe.
Jeżeli chcesz oddać ten temat w ręce specjalistów napisz do mnie magdalena@fanfar.pl
8/ O społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) mówi się na szczęście coraz więcej. Choć czasami akcje charytatywne mylnie określa się mianem CSR. Jest to jedynie jeden element całej układanki. Społeczna odpowiedzialność biznesu to bowiem koncepcja, według której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. Badania pokazują, że konsumenci chętniej wybierają produkty firm, które kierują się społeczną odpowiedzialnością biznesu.
Budżet – ile masz do wydania na działania marketingowe?
Oczywiście, jedną z podstawowych rzeczy, by ruszyć z działaniami w ramach komunikacji marketingowej jest określenie budżetu. I myślę tu o długofalowych działaniach. Musimy zdawać sobie sprawę, że jeżeli oczekujemy rezultatów działań marketingowych, musimy mieć zabezpieczony budżet na kilka miesięcy.
Bardzo ważną częścią planowania komunikacji jest również analityka. Jakie działania do tej pory przynosiły efekty? Jak odbiorcy reagują na Twoje przekazy. Jak dokonują zakupów przez stronę internetową. Mierzmy wyniki działań, tak żeby móc je ulepszać i osiągać jeszcze ciekawsze wyniki.
Czy masz już plan komunikacji marketingowej?
Jeżeli masz pytania? Zastanawiasz się, jakie narzędzia sprawdzą się w komunikacji marketingowej Twojej marki? Chcesz umówić się na konsultacje? Daj nam znać: magdalena@fanfar.pl