PR dla małych i średnich firm

Nie da się ukryć, że public relations w małych i średnich firmach w Polsce traktowane jest po macoszemu. Dla jednych jest to obszar nadal nieznany i kojarzony głównie z potyczkami w świecie polityki. Dla innych – działania, które dziwnym trafem nie mieszczą się w budżecie. Niestety taki stan rzeczy trwa od dłuższego już czasu, a najwięcej tracą na tym przedsiębiorcy i ich firmy.

Public relations to zarządzanie komunikacją pomiędzy firmą a jej otoczeniem. Przemyślane, zaplanowane zarządzanie zgodnie z przyjętą strategią, która jest efektem pracy nie tylko specjalistów ds. marketingu i PR. W tworzeniu strategii PR udział powinni mieć również kierownicy innych działów (logistyki, sprzedaży, HR itp.). Trzeba pamiętać, że PR uwzględnia relacje ze wszystkimi interesariuszami firmy (dostawcami, inwestorami, pracownikami, klientami itd.), a nie tylko z mediami i lokalną społecznością.

W dużym uproszczeniu, można też powiedzieć, że  PR to wszelkie działania, które budują pozytywny wizerunek. Jeżeli w firmie brakuje działu zajmującego się komunikacją warto skorzystać z usług agencji public relations, która pomoże w przygotowaniu strategii. Zanim zaczniemy kształtować wizerunek firmy, należy znać narzędzia, którymi można się posłużyć. Być świadomym zagrożeń i opierać działania również na swoich doświadczeniach.

Jakich narzędzi można użyć z powodzeniem w prawie każdej firmie, aby skutecznie pracować nad wizerunkiem przedsiębiorstwa? Social media relations, media relations oraz custom publishing.

Media społecznościowe, czyli social media

Niewiele jest zapewne osób, które nie słyszały nazwy Facebook czy Nk.pl. Zgadza się, Facebook zalicza się właśnie do social media, choć to zaledwie mały kawałek całego social mediowego tortu. Media społecznościowe to także fora internetowe, blogi, społeczności zrzeszone wokół YouTube, Wikipedii czy wirtualnych gier. Facebook jest oczywiście liderem. W Polsce ponad 10 mln Polaków ma założone konta w tym serwisie, a całe setki firm prowadzi komunikację z klientami za pośrednictwem swoich fan page’y. Zapewne warto wykorzystać ten potencjał. Przed przystąpieniem do zamieszczania informacji na profilu firmowym warto zaplanować komunikację z użytkownikami. Choćby po to, żeby po miesiącu nasz firmowy profil na Facebooku nie świecił pustkami, bo przeszła nam ochota na jego prowadzenie. Serwis ten daje wiele możliwości interakcji z internautami (konkursy, kampanie reklamowe, wydarzenia). Efekt? Umiejętne działania na fan page’u mogą poszerzyć grono firmowych klientów.

Media relations, czyli kontakty z mediami

W działaniach public relations nie możemy pominąć kontaktów z mediami tradycyjnymi. Niestety w mniejszych firmach często obserwujemy współprace na zasadzie kupna powierzchni reklamowej w gazecie czy czasu antenowego w radiu. Tymczasem współpraca z mediami to bardzo ważne narzędzie pomagające w budowaniu zaufania w otoczeniu. To dłuższy proces, polegający na stałej współpracy z dziennikarzami.

Custom publishing, czyli wydawnictwa własne

W przeciwieństwie do dwóch wcześniejszych narzędzi custom publishing wykorzystał pewnie choć raz każdy przedsiębiorca. Robiąc choćby ulotki czy stronę firmową. Do custom publishing zaliczamy wydawnictwa drukowane (np. foldery, katalogi, magazyny), internetowe (firmowa strona www, blog, newsletter) i produkcje filmowe (spoty, wideotutoriale).

Jak te narzędzia wykorzystać w firmach? Na to pytanie najlepiej odpowiedzą menadżerowie z działu PR bądź specjaliści z agencji public relations. Zapraszamy do kontaktu z nami!

Udostępnij:

Magdalena Fularska-Pacholczak
Magdalena Fularska-Pacholczak
właścicielka
Właścicielka agencji public relations FANFAR PR, ekspert kreowania wizerunku marki, organizatorka spotkań dla przedsiębiorców „Biznes na Rynku”. Radomianka. Miłośniczka aromatycznej włoskiej kawy, pizzy i sycylijskich soczystych pomidorów. Amatorka skandynawskich kryminałów i książek branżowo-biznesowych. Do nowych działań nierzadko inspirują ją ciekawe miejsca i synek Jasiek.