TOP 10 sposobów na to, jak zbudować silną markę

jak-zbudować-silną-markę-coca-cola

Każdej firmie marzy się zbudowanie silnej marki i dołączenie do panteonu love brandów uwielbianych przez pokolenia. Zdarza się to jednak nielicznym i sukces, takich marek jak: Apple, Coca-Cola, BMW, Disney, Nike, ciężko jest powtórzyć. Choć nie jest to niemożliwe, bo na rynku pojawiają się marki wyróżniające się oryginalnym przekazem i wskazujące kierunek innym markom z danej kategorii np. Zalando czy Uber. Jak więc zbudować silną markę?

 

„Marka to słowo-skrót, opisujące oczekiwania klientów. Jakiej obietnicy od Ciebie oczekują? Czego się spodziewają, gdy od ciebie kupują lub gdy spotykają się z tobą, by cię zaangażować?”

Seth Godin

1. Buduj społeczność wokół marki

Marki nie tworzysz dla siebie. Tworzysz ją dla osób, którym pomagasz spełnić ich potrzeby. Tymczasem, częstą praktyką jest przelewanie własnych fantazji właściciela marki na papier, tworzenie produktów i usług typowo pod siebie i wciskanie innym swoich idei. Ale kto nie popełnił choć raz tego błędu? Chociażby podczas zwykłej rozmowy z drugą osobą. Jeżeli chcesz budować silną markę musisz skupiać wokół siebie ludzi, którzy będą działać na rzecz marki. Ambasadorów, którzy na tyle pokochają markę, że będą mówić o niej swoim znajomym.

Jak budować społeczność wokół marki? Przede wszystkim pokaż, w jaki sposób Twoje produkty i usługi pomagają innym? Jaki cel dzięki marce osiągną? Pokaż ludzi, którzy dzięki Tobie zrobili krok do przodu, zaangażuj ich w komunikację na swoich kanałach social media. Pokaż, że zależy Ci również na rzeczach ważnych dla odbiorców marki, a niekoniecznie związanych z Twoimi produktami. Angażuj, wyjdź z inicjatywą i słuchaj.

2. Opracuj strategię silnej marki

Z raportu Premium Consulting wynika, że jedynie 24% ankietowanych posiada spisaną strategię marketingową! A blisko połowa deklaruje, że o działaniach marketingowych myśli w perspektywie 6 miesięcy.
Tymczasem projektowanie komunikacji marki to podstawa. Musimy wiedzieć, jaki jest nasz cel, co mamy do zaoferowania, jak będą wyglądać nasze komunikaty, jakie wartości są dla nas ważne, jak wygrywać z konkurencją i z jakich narzędzi marketingowych korzystać, by dobrze lokować budżet marketingowy.

Mogłabym wymieniać dalej, ale zamiast tego zrób eksperyment. Dzień wcześniej zaplanuj sobie cały dzień pracy (od 8 do 16), ustaw zadania według priorytetów i pod koniec dnia sprawdź, ile celów zrealizowałeś. Następnego dnia, usiądź do pracy bez planu i pracuj. Nie zaczynaj od social mediów i sprawdzania poczty 😉 Którego dnia zrobisz więcej?

3. Silna marka zaczyna się od produktu, ale bez ciekawej komunikacji marki dużo nie wskórasz

Jest bardzo dużo marek, które zaspakajają podstawowe potrzeby kupujących. Spójrzmy tylko na buty. Każdy chce je mieć, by czuć komfort i ciepło podczas chodzenia, by móc szybciej i bez obaw przemieszczać się, by docierać z miejsca A do B bez odcisków stóp. I można byłoby na tym poprzestać, ale czy komunikacja marki na tym poziomie zapada w pamięć? Spójrzmy jednak na Nike. Ze zwykłych butów do biegania, później butów dla sportowców stworzyli markę, przy której każdy może się ogrzać. Komunikacja Nike nie jest oparta o cechy i walory produktu. Ta komunikacja to doskonały przykład storytellingu, w którym to odbiorca staje się głównym bohaterem. To on przy udziale butów Nike pokonuje swoje ograniczenia, staje się silniejszy. A nawet tworzy świat lepszym! Epicka narracja, każdy z nas chce być bohaterem, niczym Superman przeszywającym niebo 😉

.

4. Marka – jej grupa odbiorców i persony

Podczas tworzenia strategii biznesowej marki jednym z ważniejszym punktów jest odpowiedź na pytanie, kim są odbiorcy marki. Ważne jest określenie nie tylko grup, ale również stworzenie przedstawicieli tych grup tzw. person. Na ten temat napisałam oddzielny artykuł. Zapraszam do przeczytania!

.

Jak stworzyć personę i określić grupy gości hotelowych? Pobierz Kartę Persony!

 

5. W czym Twoja marka jest lepsza od innych?

Budując biznesplan pewnie nieraz pochylałeś się nad opisaniem mocnych stron produktów i usług oraz szukaniem przewag konkurencyjnych. A więc, jakich korzyści funkcjonalnych dozna klient korzystając z Twoich produktów? A jakich korzyści emocjonalnych?

Bardzo lubię przykład marki TOMS. Pewnie dlatego, że zbudowali wokół swojej silnej marki ciekawą historię, która trafia do serc. Impulsem do stworzenia marki obuwniczej była obserwacja poczyniona przez jej właściciela, że dzieci i młodzież w Argentynie nie mają łatwego dostępu do obuwia. CEO wpada więc na pomysł stworzenia prostych butów, którymi cały świat się zachwyca. Espadryle trafiają do osób w potrzebie również dzięki zaangażowaniu klientów. Hasło, które przyświeca marca to One for One. Kupujesz jedną parę butów, a druga trafia do dzieci, które butów potrzebują.

A więc kupując buty, nie tylko mam zapewnioną wygodę, ale również mogę odczuwać dumę, z tego, że wspieram taką ideę. W skrócie, zaspakajam swoją egoistyczną potrzebę bycia lepszym 😉

6. Narzędzia marketingowe na usługach silnej marki

Bardzo często jeszcze przed stworzeniem strategii marki pojawia się pokusa, by rozpocząć komunikację w dobrze nam znanych mediach społecznościowych. Jak pokazują statystyki wspomniane wyżej, tej pokusie ulega wiele firm. Jednak wybór narzędzi marketingowych powinien być elementem tworzenia całej strategii marki. Nie wszystkie marki muszą być na TikToku i nie wszystkie marki, muszą do swych fanów zwracać się per pan/pani. Aby zbudować komunikację marki, należy na początku określić DNA marki (jej tożsamość, wartości, misję), poznać odbiorców i ich problemy, by wiedzieć, jakich kanałów komunikacji używać i jak budować w stosunku do nich język korzyści. Z tyłu głowy musimy mieć też cele wszelkich działań. W jaki sposób będziemy generować sprzedaż? Jeżeli przez stronę internetową, to warto określić dodatkowe narzędzia, które w tym pomogą np. AdWords oraz Facebook oraz na bieżąco analizować wyniki.

7. By zbudować silną markę, musisz wiedzieć, co robisz źle

Każdy z nas popełnia błędy. Start biznesu, wejście na rynek z nowym produktem i sprzedaż nie są proste. Tym bardziej istotne jest przyglądanie się swoim działaniom, analiza kampanii reklamowych w mediach społecznościowych, rozmowa z klientami przez telefon, badania rynku konkurencji. Ile razy, zdarzyło Ci się puścić reklamę za kilka bądź kilkadziesiąt tysięcy złotych, a później tylko pobieżnie przeanalizować wyniki i mało tego nigdzie nie zapisać wniosków? Analizuj wyniki wejść na stronę, wyniki wyświetleń postów, oglądalność danych programów w TV. Łącz kropki i mądrze dobieraj narzędzia marketingowe, które mają zapewnić zysk Twojej firmie.

8. Pilnuj wartości marki

Są marki znane na danym rynku, ale co róż przesadzają i obrażając innych, pozbawiają się miana silnej marki. Mowa tu choćby o Tiger Energy Drink. Marka do tego stopnia zaszalała ze swoją komunikacją, że po wywołanych kontrowersjach zamknęła swój profil na Instagramie. Czemu? Wydaje się, że komunikacja w social mediach była spozycjonowana na „spoko ziom, luz i spontan”. Na profilu nie brakowało więc niewybrednych nawiązań do seksu i chichotów z kobiet. Autorzy treści przegięli jednak 1 sierpnia, gdy opublikowali poniższy post. Oczywiście marka przeprosiła, ale jej wizerunek bardzo ucierpiał. Dlatego idąc w kontrowersje zawsze pamiętaj o tym, żeby nie ranić uczuć innych.

 

tiger-powstanie-1-sierpnia

 

9. Wypłyń na błękitny ocean

Czy działasz w branży, w której jest duża konkurencja, a może tworzysz coś unikatowego? Jesteś liderem w swojej kategorii, ba! a może tworzysz nową kategorię?

Polecam Ci książkę „Strategia błękitnego oceanu” autorów W. Chan Kim i Renée Mauborgne. Ciężko jest budować przewagę konkurencyjną na rynku, w którym konkurencja jest bardzo duża. Czasami łatwiej zawalczyć w nowej kategorii.

Marka Your KAYA postanowiła wejść w niszę ekologicznych i zdrowych dla ciała produktów higieny intymnej. Tampony z organicznej bawełny, biodegradowalne podpaski bez chloru oraz łagodne płyny do higieny to nie wszystko. Bo poza ekologicznymi produktami jest też wartość wpisana w markę – menstruacja to nie tabu, a każde kobiece ciało jest wyjątkowe. Your KAYA nie boksuje się więc z marką Always. Choć podstawowa cecha produktów jest taka sama, to jednak Your KAYA w inny sposób dba o kobiece ciało. A ważną dla niej wartością jest również dbanie o środowisko.

10. Słuchaj tego, co mówią o marce klienci

Dziś to już podstawa, i nikt kto tworzy wizerunek marki w internecie nie może zapominać o podsłuchiwaniu tego, co mówią o marce inni. Potencjalni klienci i ci również niezadowoleni z usług lubią dać upust swojej złości w różnych miejscach. Dlatego social media manager musi trzymać rękę na pulsie i wykazywać się nie lada zręcznością, by sprawnie zarządzać marką w social mediach. W lepszej komunikacji i automatyzacji niektórych czynności pomoże mu narzędzie do zarządzania social media NapoleonCat. —> https://napoleoncat.grsm.io/markowyhotel

 

Podsumowanie:

Budowanie silnej marki to proces, któremu trzeba poświęcić bardzo dużo czasu, sił i pieniędzy. I choć to nie jest łatwe zadanie, to jednak pamiętając o kilku istotny rzeczach, jesteśmy w stanie trafić do serc i umysłów naszych klientów. Życzę Wam tego, żebyście pozostali tam jak najdłużej!

 

 

Potrzebujesz pomocy przy stworzeniu strategii komunikacji marki? Zapraszam do kontaktu:

Kontakt

 

Udostępnij:

Magdalena Fularska-Pacholczak
Magdalena Fularska-Pacholczak
Bądź marką z sensem
Jestem zdania, że świat należy zacząć zmieniać od siebie. I wierzę, że może nam w tym pomóc skuteczna komunikacja. Dlatego od ponad 10 lat planuję i zarządzam komunikacją firm oraz organizacji pozarządowych. Doradzając w budowaniu i dbając o ich markę. Jestem właścicielką agencji public relations FANFAR PR. Żoną. Mamą Jasia i Wojtusia. W moim sercu jest też dużo miejsca dla mojego miasta, Radomia. A moje kubki smakowe ubóstwiają włoską kawę, pizzę i sycylijskie soczyste pomidory. Archetypowy Odkrywca, Twórca i Czarodziej. Ostoja spokoju.